Tuesday, September 27, 2011

Tandem Nursing..Mustahil atau tidak?

Asslammualaikum semua...

/hihi

kali ni sy nk share mengenai Tandem Nursing or Milk for Two

mengikut apa yg saya faham tandem nursing ni istilah yg diberikan sekiranye ibu menyusukan 2 org anak atau lebih dlm satu masa.
cthnye mcm ibu yg melahirkan anak kembar. so, she has to practice tandem nursing to makesure both of the babies will get the same nutrients from their mothers' breastmilk.
mcm x aci la plak klu sorg jek yg menyusu bdn tp lg sorg kena minum FM

ok...berbalik pd cerita sy td
alhamdulillah..misi sy utk menyusukn Aiman setelah sy melahirkn Aisy nmpknye mula berjaya
bt masa skrg, sy menyusukn Aiman dan Aisy
maknanye sy berjaya bt tandem nursing! sesuatu yg tidak disangka (utk saya yg sememangnye fragile n kdg2 hangat2 taik ayam)

Aiman telah bercerai susu secara paksa ketika sy mengandungkan Aisy
masa tu aiman br je berumur 15bln.
sy baca byk artikel mengenai menyusu sewaktu hamil dan drpd resource yg sy baca kesemuanye menyatakan bahawa ianya tidak memudaratkan kpd saya mahupon baby dlm perut
ttp sy tidak mampu utk menyusukan aiman disbbkan sy tidak ada selera mkn sepanjang sy mengandungkan Aisy
bdn sy sgt letih!
walaupon ada rasa terkilan tp sy cube positifkan diri
xpe....aiman masih lagi dapat khasiat dr FM (walaupon x sebagus BM) dan dr solid food lain
tp baby dlm perut 100% bergantung kpd saya
jd mana satu lebih penting?
n automatic, susu sy terhenti dgn sendirinye
kesian aiman.....

2 hari slps melahirkan Aisy sy offer aiman susu saya
die sgt excited
die menyusu tanpa kekok
menyusu sambil usap2 muka saya
terharu tau!
mesti dlm ati die ckp "tq mama"

kdg2 saya akan susukan kedua2nye serentak
sorg isap belah kiri, sorg lg belah kanan
bg saya menyusukan aiman di saat usianye 23bln adalah lebih kpd ikatan kasih antara ibu dan anak yg mmg tiada galang gantinye
dan menyusukannye buat masa ini mungkin menyebabkan die merasa die masih disayangi, dihargai dan diberi perhatian
ianya bkn lebih kpd nilai khasiat krn sy percaya die telah memperoleh khasiat dr mknan lain
ini adalah bonus utk aiman

manakala utk Aisy pula, menyusukan si kecil ini adalah tanggungjawab saya
selagi sy mampu memberikan susu utknye, selagi itulah die akan menikmati kebaikn susu ibu

jd, utk menjayakn lg misi tandem nursing sy ni ada bbp perkara yg perlu sy titikberatkn terutama dr segi penjagaan makanan dan kesihatan
yg plg penting adalh mempernykkn lg ilmu mengenai tandem nursing
jd, kenala lebih byk membaca.

mcm mana misi utk EBF Aisy?
saya akan lakukan ape yg saya mampu
juz go with d flow



/bye

3 comments:

Naddy said...

Tahniah untuk Zura dan baby Aisy, selamat tandem nursing dgn aiman skali.

Aku terbangun pagi ni nak salin lampin Mikael and nampak hp maka terusla baca blog. Tetiba terfikir kalau la aku kena outstation and tak cukup ebm maka aku kena supplemen dengan susu formula la kan. Rasa macam nak nangis gak fikir anak minum susu lain drpd susu badan tapi kalau dah itu je jalannya maka kena la buat macam tu. Huhuhuhu. Esok nak gi sevey deep freezer. Tapi kalau ada deep freezer tak boleh la buat alasan x cukup stok kan huhuhu. Apapun macam kata ko, go with the flow.

eg said...

zura, banyak ke susu badan sekarang? hebat la bole susukan 2 2 anak. izy dlu preggy 7bulan susu dah start ade. thats why ziyad dlu meriah susu. skang ne dh sarat 9bln pon blum de tnde nak ada susu. risau jugak bby lahir susu xde.

naney said...

bestnye zura susu meriah..aku nye susu sikit je..perah pun dpt 1oz..ms bersalin dl dh 4 ari br klua susu..nak xnk kena cmpur susu fm..dh mcm2 cr wt..hope lps nie susu makin bertmbh la...

Post a Comment