Tuesday, May 5, 2009

mereka juga punya hati yg suci...


Cerita ni sgt menyentuh hati saya. it was happen last several weeks.
dat day i was teaching at this class. class yg agak belakang2. kt sek saya setiap form ada 15 kelas. jadi d level of d students can be said as slow learners. actually dorg bukannya slow sgt tapi ada 'mim alif lam sin"sket lah. kebnyakan dr dorg pon ada byk rekod disiplin yg teruk2. 

Oleh krn saya da biasa ngaja kelas yg mcm tu so, saya da get used dgn perangai dorg. lg2 studnt form 5.suka memberontak n kdg2 melawan cikgu. bergaduh dlm kelas tu sume perkara biasa. kt sek mana2 pon (exclude sek yg pandai2 mcm mozac hehe)memang mcm tu lah trend nye. so, as a teacher yg mengajar dorg kite org pon x expect byk (on d academic side) dr dorg sbb tiap kali tanda latihan or tanda exam paper  memang la hasilnye sgt mengecewakan.
pada hari tersebut ketika saya tgh syok sendiri ngaja dorg, tetibe ada 2 org students perempuan masuk n nk buat kutipan derma (x ingatlah derma apa - derma utk salah seorang student kt sek tu yg kematian ayah - kalau x silap)

Jadi, saya stop la sekejap sementara menunggu student pempuan tu mengutip derma. dlm hati saya ada terdetik ada ke budak kelas ni yg nak derma?
tapi sebaliknya..... bile saya perhatikan..... sorg2 sibuk kuarkan duit dr poket seluar n masukkan duit dalm tabung tu termasuklah budak2 yg "baik2" tu. hati saya lebih tersentuh...huhu.. 

Rupe2 nya..... walaupon secara luarannya mereka nmpk begitu teruk tetapi ada a small part inside their heart yg masih tersimpan hati yg suci. walaupon nmpk simple tapi peristiwa tu adalah pengajarn yg berguna utk saya.

So, dont judge a book by its cover...


0 comments:

Post a Comment