Saturday, January 16, 2010

BENCI pada cermin...

Skrg sy ada satu masalah yg membelenggu otak saya..
sejak bersalin esp pas naik sekolah ni saya mcm ilang keyakinan diri sikit
saya x suka btol tgk cermin sbb setiap kali tgk cermin saya nmpk objek yg mcm seakan2 alien(huhu..takutnye!)
saya la tu sapa lagik
ble tgk cermin kt toilet sek (biasanye lagik 30min nk abes wkt ngajar)
saya akan rasa down sgt :(
ble tgk muke yg sgt berminyak2(bole kumpul buat goreng telur),
plus rambut yg terkeluar2 di celah2 tudung n muka yg sgtlah kepenatan
tudung yg senget benget kadang2
uish...
berbeza sungguh dgn zaman anak dara dulu

adakah saya kurang menjaga penampilan diri sejak kawen?
saya rasa tidak..
sy tetap mengecat muka saya (pki eye shadow etc )
dan pki baju yg sama mcm zaman muda mudi dulu
tapi...nape sy nmpk begitu selekeh???huhuhu
sy x suka tgk muka sy kt cermin
sy kena beli cermin ajaib mcm cermin ajaib witch dlm cite snow white tuh ke?

tp bile tny husband..beliau sentiasa memberikan komen yg sgt positif (tq sayang)
tp saya tetap rasa takut esp bile tgk sendiri ada bbp org kwn sy yg suaminye ada affair dgn perempuan lain
(ya allah mintak dijauhkan dari benda2 buruk mcm tu...amin...)

sy pk balik...org pmpuan klu da kawen, cantik utk suami jela kn..buat pe cantik utk org lain?
tp klu da diri sendiri rasa kurg keyakinan diri disebabkan masalah2 di atas, mcm mane?
kdg tuh sy nk ngaja pon xde mood esp ble tgk muka student yg tgk muka saya semacam
masa tu la sy start pk..
saya pki baju terbalik ke
or kasut sy seblah lain seblah lain

saya sgt jeles tgk cikgu2 muda yg baru posting kt sek saya
sungguhlah melaram abes..
jeles membuak2 nih..

tapi baru2 ni, saya dikejutkan dgn 3 incident yg membuatkan saya rasa sedikit nk termuntah
(bukan sbb aiman nk dapat adik lagik tau)

incident pertama - sy jln seblah pembantu makmal
name die kak ani
tetibe bertembung ngan cikgu hassan (ketua guru disiplin SMKUT ~ garang tau..sy pon takut ngan die..hahaha!)
cikgu hassan cakap begini " saya tgk awak 2 org ni mcm adik beradik"
owh...saya rasa mau termuntah masa tu sbb kak ani itu sgtlah cantik dan bergaya ok...
klu saya diseblahnye saya ni tenggelam abeslah (spt kate husband ~mcm jalan seblah tong sampah..hahaha!)
die tu mcm artis..saya ni mcm pembantu peribadi jelah..ntah2 pembantu peribadi pon x layak:(

incident ke2
ada interview librarian
tetibe ada sorg budak pompuan tu tegur saya
"cikgu, cikgu ni cutelah"
saya terus mencebikkan muka saya (jhtnye cikgu..anak murid puji patutnye ckp tq)
saya rasa die saja nk bodek sbb nk dpatkan jawatan librarian tu
(adakah saya terlalu berfikiran negatif???)

incident ketiga
masa perjumpaan kelab bola jaring
saya adalah guru penasihat kelab bola jaring walaupon saya tak tau langsung main bola jaring (kaki bangku tegar katakan)
sesi memperkenalkan guru2 penasihat oleh ketua guru penasihat
bile tibe turn saya
"ok,,yg ni puan zurani..baru lepas bersalin..tahniah sbb da naik pangkat menjadi ibu..tp tetap cantik mcm zaman anak daranye...."
owh..malunye saya masa tu..geram pon ada
saya rasa cikgu tu mcm menyindir saya...huhu!

sape yg geli baca2 incident2 yg diatas tu sila abaikan
bukan nk saja nk membangga diri atau saja nk show off (sy bukan begitu)
tp nk menceritakan kexnormalan saya menghadapi perkara2 yg berkaitan ngan personaliti diri.


hhmmmm..pk punye pk n tny kakak2 yg berpengalaman
saya rasa saya patut menjalani hidup yg lebih sihat
kena sentiasa ceria, xbole stress
yela..kecantikan kan bermula dari dalam
lepas ni sya kena makan lebih byk lagi..bile da bz, nk mkn pon lupe!
saya sudah lebih kurus skrg ni
masa mengandung naik 11.5kg
3bulan pas bersalin turun 13kg
lebih2 lagik saya tgh aktif BF
dan yg lebih penting sy harus tukar mind set saya spy tidak begitu ortodoks
saya perlu mencari supplement utk tubuh bdn saya (saya ni sgtlah mem band ape2 supplement sbb sya tak percaya!)
bile kite sihat otak pon cerdas, badan pon kuat
bile bdan sihat, xdelah nmpk muka keletihan
kerja pon lebih efisien..xdelah ngantuk jek kt sek.
n yg penting bile sihat keharmonian rumah tangga pon dapat dikekalkan...owh:P

harap2 pasni saya x benci lagik tgk cermin:)

2 comments:

dokterFaryn said...

zuraaa, pada aku ko mmg comellsss je :) dun worry kay. sometimes it happen due to the post partum blues. emosi tu agak susah nak handle lepas bersalin ni :) dun worry too much ok.

(look who's talking,aku pon same je rasa cam ko weh.huhu)

let's support each other k :))

Naddy said...

let's

Post a Comment